Porządne opony

Sprawdź, co jest naprawdę ważne, gdy kupujesz opony

Zdjęcie opon

Opony możesz kupić szybko i łatwo w punktach stacjonarnych i w sklepach online. Tylko czy na pewno umiesz wybrać odpowiednie dla siebie i auta? Czym się kierować wybierając nowe gumy?

Dziś pomożemy Ci odróżnić to, co naprawdę jest istotne przy zakupie opon od często spotykanych mitów.

Mit 1

Ikona błędu

Opony używane są niewiele gorsze niż nowe ze sklepu

Prawda jest taka, że nikt nie zna faktycznej historii eksploatacji używanej opony. Wystarczy, że pierwszy właściciel jechał kilkaset kilometrów ze zbyt małym ciśnieniem i warstwy wewnętrzne opony mogą być uszkodzone. Nie da się tego sprawdzić poza fabryką.
Statystyki wskazują, że tylko 40% kierowców i to zaledwie raz na jakiś czas sprawdza ciśnienie w kole, choć powinni to robić raz w miesiącu. Skąd więc na rynku wtórnym miałyby się znaleźć dobre używane opony?

Podpowiedz

NASZA RADA:

Lepiej kupić tańsze, ale nowe opony niż używane gumy premium.

Mit 2

Ikona błędu

Nowe opony leżąc w magazynie bardzo szybko parcieją

Opony to nie pączki. Podczas produkcji dodawane są do nich substancje przeciwstarzeniowe, dlatego jeśli są prawidłowo przechowywane, nie starzeją się przez kilka lat i są wciąż tak samo dobre, jak fabrycznie nowe. Jakakolwiek zauważalna utrata właściwości jezdnych pojawia się dopiero po ok. 10 latach magazynowania. I oczywiście nie ma szans, żeby opony leżały w magazynie aż tak długo.

Opona to nie pączek

Natomiast opony już założone na koła, eksploatowane na drogach, z każdym rokiem zużywają się i tracą część swoich właściwości. Szacuje się, że wystarczą 2 dni jazdy na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem, by straciły na jakości tyle co przez cały rok magazynowania.

Podpowiedz

NASZA RADA:

Kupuj opony wyłącznie nieużywane, ale niekoniecznie wyprodukowane miesiąc temu. Tym bardziej, że popularne rozmiary produkuje się nawet z półrocznym wyprzedzeniem.

Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości w kwestii jakości opon z magazynu przeprowadziliśmy z pomocą Grzegorza Dudy – znanego dziennikarza motoryzacyjnego, znawcy aut i ich tajemnic – testy torowe, podczas których porównaliśmy drogę hamowania opon „z ostatniego tłoczenia” z identycznymi oponami, które były prawidłowo przechowywane przez niemal 4 lata.

Zobacz film, który czarno na białym prezentuje wyniki tego eksperymentu.

Ktoś powie: „testy testami, ja wolę naukowe badania”. Ok, szanujemy to. I dlatego w niezwykle cenionej i niezależnej instytucji, jaką jest TÜV SÜD, zamówiliśmy badania właściwości jezdnych kilkuletnich opon.

Zobacz film i poznaj wyniki tych badań.

ZOBACZ I POBIERZ RAPORT Z BADANIA TUV SUD

Raport TUV
Raport TUV

Raport Eksperta TUV:
Przyczepność opon nowych i magazynowanych na mokrej nawierzchni

Mit 3

Ikona błędu

Opon nie trzeba zmieniać sezonowo, bo letnie i zimowe mają te same właściwości

Zmieniaj opony na zimowe w okresie jesienno-zimowym i na letnie w okresie wiosenno-letnim lub zamontuj dobre całoroczne opony z homologacją zimową.

Sezon zimowy

Sezon zimowy

Badania wykazały, że stosowanie opon zimowych w samochodach osobowych może zmniejszyć liczbę wypadków w warunkach zimowych aż o 46%.

Sezon zimowy

ZMIEŃ OPONY NA ZIMOWE, GDY TEMPERATURA NA DOBRE SPADNIE PONIŻEJ 7°C
Opony letnie twardnieją, gdy temperatura w dzień spada poniżej 7 stopni Celsjusza. To powoduje zmniejszenie ich przyczepności i wydłużenie drogi hamowania, co w zimie jest szczególnie niebezpieczne.
Opony zimowe zawierają w składzie więcej naturalnej gumy i krzemionki, dzięki czemu nie twardnieją w niższych temperaturach, co znacznie podnosi bezpieczeństwo jazdy nawet wtedy, gdy na drodze nie zalega śnieg.
Zimowe opony jeszcze lepiej sprawdzą się na drodze zaśnieżonej lub oblodzonej. Wszystko dzięki specyficznej rzeźbie bieżnika, która ma liczne wzory i lamele, skutecznie odprowadzające wodę, śnieg oraz błoto pośniegowe spod kół.
Opony zimowe są zawsze oznaczone symbolem płatka śniegu na tle gór. Tylko opona homologowana jako zimowa może mieć ten symbol. Samo oznaczenie M+S, bez płatka śniegu, oznacza tylko, że opona ma bieżnik śniegowy (poprawiona trakcja na śniegu), a nie mieszankę zimową.
Poniżej podajemy przykładowe zestawienia dróg hamowania zimą na różnych oponach i na różnych, typowych dla jesienno-zimowych warunków pogodowych nawierzchniach, w oparciu o testy ADAC Motorwelt oraz TÜV SÜD Polska:

Hamowanie na oblodzonej drodze przy 32 km/h

Droga hamowania opon zimowych może zostać zredukowana o prawie 11 metrów w porównaniu z oponami letnimi, co odpowiada trzykrotnej długości samochodu!

32km

Hamowanie na zaśnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h

W takiej sytuacji droga hamowania na oponach zimowych może zostać zredukowana o 50% vs opony letnie.

48km

Hamowanie na mokrej drodze przy prędkości 85 km/h przy 6ºC

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni w niskich temperaturach opony zimowe mogą skrócić drogę hamowania o 14%.

85km

Zobacz film, w którym dziennikarz motoryzacyjny Grzegorz Duda przeprowadził testy hamowania na oponach letnich i zimowych w warunkach zimowych na mokrej nawierzchni.

Włącz film i poznaj wyniki eksperymentu.

Hamowanie samochodem dostawczym
przy prędkości 85 km/h na mokrej drodzy przy 5,5ºC

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni w niskich temperaturach opony zimowe mogą skrócić drogę hamowania o blisko 20%.

dostawczy 85km

Blisko 12 metrów różnicy w drodze hamowania i znacznie gorsza kontrola nad tak dużym pojazdem. Właśnie dlatego warto pamiętać o zmianie opon na stosowne do sezonu w momencie, gdy średnia temp. spadnie poniżej 7°C.

Zobacz film z testu hamowania autem dostawczym.

Sezon letni

Sezon letni

Sezon letni

ZMIEŃ OPONY NA LETNIE, GDY TEMPERATURA NA DOBRE PRZEKROCZY RANO 7°C
Opony zimowe sprawują się idealnie tylko przy temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza. W ciepłe dni zdecydowanie lepiej radzą sobie opony letnie, m.in. zapewniając krótszą drogę hamowania niż opony zimowe. Latem na suchej nawierzchni droga hamowania opon zimowych jest zdecydowanie dłuższa niż letnich. Różnica często przekracza długość jednego samochodu, a to istotnie wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W nagłych sytuacjach właśnie tyle może nam zabraknąć do bezpiecznego wyhamowania pojazdu.

Najlepiej zobacz film, w którym podczas testów porównaliśmy drogi hamowania samochodu na oponach letnich i zimowych w warunkach letnich - na mokrej i na suchej nawierzchni.

Zobacz film i poznaj wyniki tych badań.

ZOBACZ I POBIERZ RAPORT Z BADANIA TUV SUD

Raport TUV
Raport TUV

Raport Eksperta TUV:
Badanie opon zimowych i letnich podczas awaryjnego hamowania na suchej i mokrej nawierzchni latem

Opony zimowe w warunkach letnich szybciej się też zużywają. Dzieje się tak, ponieważ mieszanka użyta do ich produkcji jest bardziej miękka niż ta stosowana w oponach letnich. Opony typowo zimowe w letnią pogodę pogarszają prowadzenie pojazdu. Mają też większą podatność na odkształcenia, które mogą doprowadzić do utraty panowania nad samochodem – nie tylko na zakrętach.
Dzięki oponom letnim spalimy także mniej paliwa! Wynika to z mniejszych oporów toczenia.

Hamowanie latem przy prędkości 85 km/h na suchej nawierzchni

Podczas jazdy po suchej nawierzchni w warunkach letnich opony zimowe mogą wydłużyć drogę hamowania nawet o ponad 30%.

lato 85km sucho

Hamowanie latem przy prędkości 85 km/h na mokrej nawierzchni

Podczas jazdy na mokrej nawierzchni w warunkach letnich opony letnie mogą skrócić drogę hamowania nawet o ok. 20%.

lato 85km mokro
Sezony

Opony całoroczne

KAŻDA OPONA CAŁOROCZNA JEST OPONĄ ZIMOWĄ

Opony całoroczne stanowią połączenie rozwiązań stosowanych w oponach letnich i oponach zimowych. To dość wygodne rozwiązanie, które niestety ma też swoje wady.

Opony całoroczne produkuje się albo na bazie opon zimowych (z nieco twardszą mieszanką i mniejszą liczbą lameli i rowków, po to by w warunkach typowo letnich dawały większe bezpieczeństwo niż opony zimowe), albo odwrotnie, czyli na bazie opon letnich (z nieco bardziej miękką mieszanką, większą liczbą rowków i lameli). Efekt w obu przypadkach jest podobny.
Trzeba pamiętać, że opony całoroczne to kompromis pomiędzy ogumieniem letnim i zimowym – na ich wybór mogą zdecydować się kierowcy, którzy zimą poruszają się głównie po mieście, gdzie ulice są odśnieżone i posypane solą, a praktycznie nie jeżdżą w góry czy w dłuższe trasy. Podobnie jest latem – opony te sprawdzą się, jeśli rzadko zapuszczasz się na autostrady i trasy szybkiego ruchu.
Opony całoroczne to niestety również:

  • gorsze osiągi w warunkach typowo letnich i typowo zimowych;
  • szybsze zużycie bieżnika, bo opony całoroczne zużywają się latem szybciej niż opony letnie;
  • gorsza przyczepność przy dynamicznej jeździe lub dużych prędkościach na autostradach.
Pamiętajmy, że nawet opony klasy premium latem nie będą tak dobre jak opony letnie, a zimą tak dobre jak zimowe – co można sprawdzić w niezależnych testach.

Fakt 1

Ikona faktu

Przy zakupie trzeba zwracać uwagę na indeksy opon

Bo to właśnie w indeksach zakodowane są wszystkie najistotniejsze informacje o rozmiarze, profilu i typie opony. Tutaj też sprawdzisz czy opony, które zamierzasz kupić posiadają homologację europejską i zapewniają tym samym odpowiednie bezpieczeństwo na drodze.

Jakie indeksy są opisane na oponie?

Na poniższej grafice opisaliśmy najważniejsze spośród oznaczeń wytłoczonych na oponach. Jeśli oglądasz tę stronę na telefonie, aby rozwinąć opisy, kliknij na ikonki plusa na oponie.

Grafika opisujaca oznaczenia
+ + + +

Symbol E.C.E

np. E3 0259091, oznacza homologację europejską, która dopuszcza ogumienie do użytku na drogach UE. Opony dostosowane do wymogów unijnych, czyli posiadające oznaczenie E.C.E. gwarantują bezpieczną jazdę.

Numer DOT

to zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji służące identyfikacji partii produkcyjnej opon. Pamiętaj jednak, że data produkcji nieużywanej opony z magazynu nie jest istotna i nie wpływa na Twoje bezpieczeństwo.

Elementy określające rozmiar opony w poniższym przykładzie odpowiednio:

205 – oznacza szerokość (w milimetrach) mierzoną pomiędzy bokami opony;
55 – profil opony, czyli wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku jest to 55%, czyli ok. 118 mm;
R16 – R oznacza typ opony, w tym przypadku radialną. 16 to średnica osadzenia opony na feldze;
91 – indeks nośności, czyli wartość maksymalnego obciążenia opony z zachowaniem prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu;
T – indeks prędkości, informujący o maksymalnej prędkości z jaką pojazd możesię bezpiecznie poruszać na danej oponie.

Ikona zimy

Symbol alpejski

jedyny oficjalny symbol tego, że opony przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych i uzyskały homologację zimową. Jeśli w tym miejscu widnieje tylko symbol M+S to producent deklaruje tylko wzór bieżnika na błoto lub śnieg, ale nie użył do produkcji bardziej miękkiej mieszanki gumowej.

Zdjecie opisujace oznaczenia opony

Pamiętaj, żeby dobierać opony zgodnie z instrukcją obsługi auta. Indeksy nie mogą być zbyt niskie, bo opona nie wytrzyma obciążenia albo prędkości i pęknie. Nie mogą też być za wysokie, bo wówczas opona będzie zbyt sztywna w stosunku do zawieszenia.

Fakt 2

Ikona faktu

Przy zakupie warto zwracać uwagę na informacje z etykiet

Bo to właśnie z etykiet dowiesz się, jak bardzo dane opony są energooszczędne czy… bezpieczne. Data produkcji i kolor pasków na bieżniku nie mają najmniejszego wpływu na Twoje bezpieczeństwo – w tym kontekście zwracaj uwagę tylko na indeksy opon. Czy wiesz, że różnica w efektywności paliwowej między klasą A i E to nawet 6% w ilości zużytego paliwa? To znaczy, że na lepszych oponach dojedziemy na tej samej ilości paliwa z Gdańska do Szczyrku, a na najgorszych już tylko do Tychów. Na każdej fabrycznie nowej oponie znajduje się etykieta, na której są informacje na temat 3 najistotniejszych parametrów danej opony:

  • efektywność paliwowa (symbole A, B, C, D, E – gdzie „A” oznacza najbardziej oszczędną)
  • przyczepność na mokrej nawierzchni (symbole A, B, C, D, E – gdzie „A” oznacza najkrótszą drogę hamowania),
  • zewnętrzna głośność toczenia (wartość w decybelach oraz symbole A, B, C – gdzie „A” oznacza klasę najcichszą).
Poza rozmiarem opon i danymi na etykietach zwróć też uwagę na inne parametry opon – hamowanie na suchej nawierzchni, właściwości jezdne, kierowalność na suchych i mokrych nawierzchniach, odporność na aquaplaning, trwałość i wytrzymałość oraz – w przypadku opon zimowych – dodatkowo na właściwości jezdne w warunkach zimowych.

Opony klasy A

Pokonana odleglosc klasy A

Opony klasy E

Pokonana odleglosc klasy E

Co ważniejsze – różnica między oponami klasy A i E w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 metrów! To mniej więcej cztery długości samochodu średniej klasy! Sporo, prawda?

Opony klasy A

Pokonana odleglosc klasy A

Opony klasy E

Pokonana odleglosc klasy E

I dlatego właśnie koniecznie sprawdź jakie parametry podał producent na samej oponie oraz na etykiecie opon, które zamierzasz kupić.

1 maja 2021 r. zmieniają się przepisy dotyczące etykiet na oponach. Poniżej prezentujemy dotychczasowy wygląd etykiet obowiązujący dla opon wyprodukowanych przed 1 maja 2021 r. oraz nowy wygląd etykiet, który zacznie obowiązywać od listopada tego roku dla wszystkich nowych opon wprowadzonych na rynek po 1 maja 2021 r.

Zmieni się liczba klas (zamiast obecnej skali A-G obowiązywać będzie skala A-E, gdzie „A” będzie zawsze najwyższą wartością, zarówno dla drogi hamowania, efektywności paliwowej, jak i głośności opony). Nowym parametrem dla opon wyprodukowanych po 1 maja 2021 r. będzie klasa głośności opon wyrażona w skali od A do C, gdzie opony klasy A cechuje najniższa głośność. Oprócz klasy, głośność wyrażona będzie tak jak dotąd w decybelach.

Wygląd etykiety obowiązujący dla opon wyprodukowanych przed 1 maja 2021 r.

Zdjęcie czasu

Wygląd etykiety obowiązujący dla opon wyprodukowanych po 1 maja 2021 r.

Zdjęcie czasu

Fakt 3

Ikona faktu

Gwarancja na opony liczy się od daty zakupu

…a nie od daty produkcji. Wynika to z faktu, że prawidłowo przechowywane w magazynie opony wyprodukowane rok, dwa, trzy czy cztery lata temu mają parametry i osiągi jak te z ostatniej partii produkcyjnej. A to oznacza, że kilkuletnie nieużywane opony zapewniają identyczny poziom bezpieczeństwa, co nowe.
Żeby pokazać, w czym rzecz, wysłaliśmy znanego dziennikarza motoryzacyjnego i rajdowca Grzegorza Dudę do jednego z takich magazynów.

Zobacz film i sprawdź, jak przechowuje się opony, by zapewnić im idealną trwałość.

Fakt 4

Ikona faktu

Dla każdego uda się dobrać opony

Modeli opon o rozmiarze i indeksach zgodnych z instrukcją producenta Twojego auta może być nawet kilkadziesiąt, produkowanych przez różne koncerny. Jak dobrać coś w sam raz pod własny styl jazdy i potrzeby?

Wersja dla zaawansowanych:

1.Patrzymy na etykiety – są tam parametry hamowania na mokrej jezdni, opory tłoczenia i głośność.
2. Zagłębiamy się w testy hamowania opon, ale o takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak nasze. No i patrzymy nie tylko na wykresy, ale też na liczby, bo 5 metrów na wykresie nie robi wrażenia, a to przecież więcej niż długość naszego auta.
3. Oprócz długości drogi hamowania sprawdzamy takie cechy, jak odporność na aquaplaning, przyczepność na zakrętach, osiągi na suchej, mokrej czy ośnieżonej jezdni.
4.Porównujemy naszą krótką listę wybranych wstępnie opon na forach.
5. Jedziemy do profesjonalnego warsztatu i rozmawiamy z doradcą, który pomoże nam dobrać opony do naszego stylu jazdy i tras.

Wersja dla zabieganych:

1. Jedziemy do profesjonalnego warsztatu i rozmawiamy z doradcą, który pomoże nam dobrać opony do naszego stylu jazdy i tras.

A co z oponami typu Run Flat?

Jeśli producent auta wskazuje w instrukcji, że takie opony są przewidziane do danej wersji, znaczy to, że auto było homologowane na oponach Run Flat i ma zawieszenie dostrojone do tego typu opon. Wówczas powinniśmy kupić właśnie takie opony. Jeśli zamiast nich założymy zwykłe opony z miękkimi bokami, to samochód będzie zachowywał się nieprzewidywalnie szczególnie w takich sytuacjach, jak np. omijanie przeszkód na drodze.

Jak profesjonalnie zamontować opony

Czytaj więcej

Jak dbać o opony?

Czytaj więcej