Prawidłowe ciśnienie

Ikona cisnieniomierza

Ok. Porządne opony kupione i założone w profesjonalnym serwisie, najlepiej z Certyfikatem Oponiarskim. Możesz mieć zatem pewność, że zwiększają one Twoje bezpieczeństwo na drodze. To prawda, a raczej 2/3 prawdy.

Za 1/3 bezpieczeństwa, które zapewniają Ci opony podczas jazdy, odpowiadasz bowiem Ty. A konkretniej Twoja uwaga poświęcana oponom na co dzień – nawet jeśli posiadasz czujniki ciśnienia w kołach. Poniżej podpowiadamy, jak prawidłowo dbać o opony, aby móc podróżować bezpiecznie.

1. Raz w miesiącu zmierz poziom ciśnienia

Ikona cisnieniomierza

Pamiętaj, że zbyt niskie ciśnienie w oponach zmniejsza ich przyczepność, przyczynia się do ich niszczenia, powoduje zakłócenia w stabilności prowadzenia samochodu, zwiększa hałas i wydłuża drogę hamowania. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze od napompowanych prawidłowo i wydłużają drogę hamowania aż o 4 metry!
Zbyt wysokie ciśnienie w oponie także zwiększa jej podatność na uszkodzenia. Kontrola „na oko” wychwyci spadek ciśnienia dopiero przy różnicy wynoszącej ok. 50%, więc używajmy mierników na stacjach paliw lub zakupmy niedrogi, przenośny miernik.
Ważne jest również, by ciśnienie przyjmowało jednakową wartość na osi. Różnice mogą powodować ściąganie pojazdu na bok, nierównomierne hamowanie oraz zakłócenia w działaniu systemów bezpieczeństwa.
Tylko przy optymalnym ciśnieniu, jakie ustalił producent danego samochodu, opona pod masą auta będzie przylegać do drogi największą powierzchnią. Jeśli powietrza w oponie będzie zbyt mało, to styk z drogą zapewnią jedynie barki bieżnika, ale nie środek koła. Przy zbyt dużym ciśnieniu opona także nie styka się z jezdnią tak, jak powinna – wtedy bowiem przylega do niej jedynie środkiem bieżnika.

Status opony
Status opony
Status opony
Podpowiedz

Wskazówka:

Prawidłowa wartość ciśnienia przewidziana przez producenta samochodu podana jest w instrukcji pojazdu oraz bardzo często na wewnętrznej dolnej części środkowego lewego słupka.

2. Kontroluj głębokość bieżnika

Ikona opony

Bardzo ważna jest również kontrola głębokości bieżnika w oponach. To właśnie głębokość bieżnika przyczynia się do lepszego odprowadzania wody spod kół, co wpływa na przyczepność i długość drogi hamowania. Prawidłowa głębokość bieżnika to również mniejsze ryzyko wystąpienia bardzo niebezpiecznego zjawiska aquaplaningu.
Jazda samochodem osobowym, w którym głębokość bieżnika opony jest mniejsza niż 1,6 mm, jest niebezpieczna i niezgodna z prawem. Jeśli głębokość bieżnika w samochodzie jest za mała, prędkość, pod wpływem której auto może wpaść w poślizg, spada o 40%. Jest to jedna z przyczyn, dla których oponę, w której głębokość bieżnika nie przekracza 1,6 mm, należy wymienić na nową.

Podpowiedz

Wskazówka:

Minimalną głębokość bieżnika określa producent opony wskaźnikiem TWI (Tread Wear Index). Jeśli producent go nie podał, wartość minimalna wynosi 1,6 mm.

Chcesz wiedzieć, jaki wpływ na bezpieczeństwo jazdy w praktyce ma jazda na oponach z nierównym bieżnikiem?
Zobacz nasz film z testu, w którym porównaliśmy trakcję jazdy samochodu z oponami o różnej głębokości bieżnika na tej samej osi.

Zobacz film z testu

3. Sprawdzaj ogólny stan

Opona

Pamiętaj, by raz miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą obejrzeć opony. Ich ogólny stan techniczny ma duży wpływ na nasze bezpieczeństwo. Gdy zauważysz pęknięcia, ubytki czy odkształcenia, konieczna będzie wizyta w serwisie wulkanizacyjnym w celu uzyskania informacji, czy można na takiej oponie jeszcze bezpiecznie jeździć, lub w celu jak najszybszego usunięcia uszkodzeń.
Zwracaj też uwagę na takie oznaki, jak zbyt duża utrata powietrza w oponach, nierówne ścieranie bieżnika, hałas czy wibracje. Mogą one świadczyć o istnieniu warunków wewnętrznych lub innych, wymagających dokładniejszej kontroli i/lub natychmiastowej wymiany ogumienia.
Jazda na uszkodzonych oponach nigdy nie jest bezpieczna.

4. Używaj opon odpowiednich do sezonu

Sezon letni

Zmieniaj opony na zimowe w okresie jesienno-zimowym i na letnie w okresie wiosenno-letnim lub zamontuj dobre całoroczne opony z homologacją zimową.

Sezon letni

Sezon letni

ZMIEŃ OPONY NA LETNIE, GDY TEMPERATURA NA DOBRE PRZEKROCZY RANO 7°C
Opony zimowe sprawują się idealnie tylko przy temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza. W ciepłe dni zdecydowanie lepiej radzą sobie opony letnie, m.in. zapewniając krótszą drogę hamowania niż opony zimowe. Latem na suchej nawierzchni droga hamowania opon zimowych jest zdecydowanie dłuższa niż letnich. Różnica często przekracza długość jednego samochodu, a to istotnie wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W nagłych sytuacjach właśnie tyle może nam zabraknąć do bezpiecznego wyhamowania pojazdu.

Najlepiej zobacz film, w którym podczas testów porównaliśmy drogi hamowania samochodu na oponach letnich i zimowych w warunkach letnich - na mokrej i na suchej nawierzchni.

Zobacz film i poznaj wyniki tych badań.

Opony zimowe w warunkach letnich szybciej się też zużywają. Dzieje się tak, ponieważ mieszanka użyta do ich produkcji jest bardziej miękka niż ta stosowana w oponach letnich. Opony typowo zimowe w letnią pogodę pogarszają prowadzenie pojazdu. Mają też większą podatność na odkształcenia, które mogą doprowadzić do utraty panowania nad samochodem – nie tylko na zakrętach.
Dzięki oponom letnim spalimy także mniej paliwa! Wynika to z mniejszych oporów toczenia.

Sezon zimowy

Sezon zimowy

Sezon zimowy

Badania wykazały, że stosowanie opon zimowych w samochodach osobowych może zmniejszyć liczbę wypadków w warunkach zimowych aż o 46%.

ZMIEŃ OPONY NA ZIMOWE, GDY TEMPERATURA NA DOBRE SPADNIE PONIŻEJ 7°C
Opony letnie twardnieją, gdy temperatura w dzień spada poniżej 7 stopni Celsjusza. To powoduje zmniejszenie ich przyczepności i wydłużenie drogi hamowania, co w zimie jest szczególnie niebezpieczne.
Opony zimowe zawierają w składzie więcej naturalnej gumy i krzemionki, dzięki czemu nie twardnieją w niższych temperaturach, co znacznie podnosi bezpieczeństwo jazdy nawet wtedy, gdy na drodze nie zalega śnieg.
Zimowe opony jeszcze lepiej sprawdzą się na drodze zaśnieżonej lub oblodzonej. Wszystko dzięki specyficznej rzeźbie bieżnika, która ma liczne wzory i lamele, skutecznie odprowadzające wodę, śnieg oraz błoto pośniegowe spod kół.
Opony zimowe są zawsze oznaczone symbolem płatka śniegu na tle gór. Tylko opona homologowana jako zimowa może mieć ten symbol. Samo oznaczenie M+S, bez płatka śniegu, oznacza tylko, że opona ma bieżnik śniegowy (poprawiona trakcja na śniegu), a nie mieszankę zimową.
Poniżej podajemy przykładowe zestawienia dróg hamowania zimą na różnych oponach i na różnych, typowych dla jesienno-zimowych warunków pogodowych nawierzchniach, w oparciu o testy ADAC Motorwelt oraz TÜV SÜD Polska:

Hamowanie na oblodzonej drodze przy 32 km/h

Droga hamowania opon zimowych może zostać zredukowana o prawie 11 metrów w porównaniu z oponami letnimi, co odpowiada trzykrotnej długości samochodu!

32km

Hamowanie na zaśnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h

W takiej sytuacji droga hamowania na oponach zimowych może zostać zredukowana o 50% vs opony letnie.

48km

Hamowanie na mokrej drodze przy prędkości 85 km/h przy 6ºC

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni w niskich temperaturach opony zimowe mogą skrócić drogę hamowania o 14%.

85km
Sezony

Opony całoroczne

KAŻDA OPONA CAŁOROCZNA JEST OPONĄ ZIMOWĄ

Opony całoroczne stanowią połączenie rozwiązań stosowanych w oponach letnich i oponach zimowych. To dość wygodne rozwiązanie, które niestety ma też swoje wady.

Opony całoroczne produkuje się albo na bazie opon zimowych (z nieco twardszą mieszanką i mniejszą liczbą lameli i rowków, po to by w warunkach typowo letnich dawały większe bezpieczeństwo niż opony zimowe), albo odwrotnie, czyli na bazie opon letnich (z nieco bardziej miękką mieszanką, większą liczbą rowków i lameli). Efekt w obu przypadkach jest podobny.
Trzeba pamiętać, że opony całoroczne to kompromis pomiędzy ogumieniem letnim i zimowym – na ich wybór mogą zdecydować się kierowcy, którzy zimą poruszają się głównie po mieście, gdzie ulice są odśnieżone i posypane solą, a praktycznie nie jeżdżą w góry czy w dłuższe trasy. Podobnie jest latem – opony te sprawdzą się, jeśli rzadko zapuszczasz się na autostrady i trasy szybkiego ruchu.
Opony całoroczne to niestety również:

  • gorsze osiągi w warunkach typowo letnich i typowo zimowych;
  • szybsze zużycie bieżnika, bo opony całoroczne zużywają się latem szybciej niż opony letnie;
  • gorsza przyczepność przy dynamicznej jeździe lub dużych prędkościach na autostradach.
Pamiętajmy, że nawet opony klasy premium latem nie będą tak dobre jak opony letnie, a zimą tak dobre jak zimowe – co można sprawdzić w niezależnych testach.

5. Przechowuj opony prawidłowo

Sezonowa zmiana opon wiąże się z koniecznością przechowania aktualnie nieużywanego ogumienia. Najlepszym rozwiązaniem jest wykupienie usługi magazynowania opon w dobrym serwisie oponiarskim, który zagwarantuje im odpowiednią ochronę. Część kierowców jednak decyduje się na samodzielne przechowanie opon np. w garażu czy piwnicy. Wówczas należy pamiętać o kilku istotnych zasadach:

Ikona

Przechowuj opony w przestronnym i suchym pomieszczeniu

Ikona

Oświetlenie powinno być sztuczne, bez kontaktu z promieniowaniem słonecznym

Ikona

Pomieszczenie musi być przewiewne

Ikona

Temperatura powinna być stała, w przedziale miedzy +5 a +30 stopni

Ikona

Przechowuj opony z dala od substancji chemicznych i ostro zakończonych przedmiotów

Ikona

Nie trzymaj opon obok źródeł ciepła (np. instalacji grzewczych)

Ikona

Opony przechowuj wyłącznie na stojaku lub poziomo w stosie, bez naprężeń

To, czy opona zestarzeje się szybko, czy nie, zależy od tego, jak o nią dbasz, a nie od tego, jak długo leżała w magazynie fabrycznym.

PORÓWNIANIE TEMPA ZUŻYCIA OPON PODCZAS MAGAZYNOWANIA I EKSPLOATACJI
Małe ciśnienie

2 DNI JAZDY NA ZBYT NISKIM CIŚNIENIU

Bieżnik

1 TYDZIEŃ PRAWIDŁOWEGO UŻYTKOWANIA

365dni

365 DNI MAGAZYNOWANIA

WPŁYW TEMPERATURY NA TEMPO STARZENIA SIĘ OPON
Tabela zuzycia opony

Pamiętaj, że opony magazynowane w nieprawidłowy sposób mogą stracić swoje właściwości, a to z kolei powoduje spadek bezpieczeństwa jazdy i wzrost kosztów utrzymania pojazdu.
Więcej informacji na temat prawidłowego przechowywania opon znajdziesz na stronach
www.tyreaware.com oraz www.pzpo.org.pl

6. Dbaj o środowisko

Ikona ponownego uzycia

Często zastanawiamy się, co zrobić ze zużytymi oponami. Najlepszym rozwiązaniem jest pozostawienie zużytego kompletu w dobrym serwisie wulkanizacyjnym. Importerzy mają obowiązek utylizacji ogumienia nienadającego się już do użytku, więc zyskasz pewność, że zostanie ono zutylizowane w odpowiedni sposób.
Informacje dotyczące utylizacji i recyklingu opon znajdziesz na stronie www.gumowysurowiec.pl

Jak kupić porządne opony?

Czytaj więcej

Jak profesjonalnie zamontować opony

Czytaj więcej